26 januari 2015

Stadkantsrya - kan det vara något

Mattan Nomad i ull från Klippans Yllefabrik har gett oss fler idéer. Stadkanter är spill som produceras i många material, även bomull förstås. Vi har tidigare besökt och träffat Emperor Textiles i Indien, fabriken som producerar vävda tyger i bomull och lin för Bl a Linum i Sverige. Vi möter Karthikeyan igen och diskuterar möjligheten att produktutveckla en stadskantsrya av deras stadskantsspill. Med på mötet är också Sathyaprabha och Ashok från produktionsavdelningen och Santhi från 'Sample' avdelningen.

Vi experimenterar en dag och beslutat att genomföra ett pilotprojekt under våren. Stadkanter är en bi-produkt från vävningen, de skärs av automatiskt och samlas i lådor. Dessa säljs sedan vidare till lumpsamlare som säljer dem vidare till spinnerier. Stadkanterna hackas vanligen upp och blandas med andra fibrer för att spinnas till nya garner.

Inte mer än just 5 % produktionsspill men vi blir triggade av det. Det minsta och minst värdefulla spillet kan bli något bättre, snyggare och få ett högre värde! Återigen utmaningen att arbeta med färger som vi inte valt utan som bara finns, tagna ur sitt sammanhang att passa ihop med något annat.










The rug Nomad in wool from Klippans Yllefabrik har given us more ideas. The selvedges are waste that is produced in many qualities, also cotton. We have met Emperor Textiles in India before, the factory that produces woven fabriks in cotton and linen for Swedish brand Linum and Coyuchi in USA among others.  We meet Karthikeyan again to discus the possibility to develop a rya rug out of their selvedge waste. 
Sathya and Ashok from production and Santhi from Sample department were also engaged.  

We spent one day experimenting when we visited in November 2014 and have decided to carry out an experimental project during the spring 2015. The selvedges are a bi-product from weaving and is automatically cut from the looms and collected in boxes. These are normally sold as waste and used in spinning new yarns by blending them with other synthetic fibers. 

This type of waste is not more than about 5% of the production but we get a thrill out of using the least valuable and smallest waste and making it into something better, attractive more attractive and with a higher end value
Again the challenge is to work with colours we did not chose, but just given to us, out of kontext and not made to match each other.